lördag 21 december 2013

Broach och badkar i sittbrunnen


Efter lunch ligger jag på en segelsäck på däck och läser min 5:e bok för resan, Karl-Ove Knausgårds”Min kamp”. Efter någon timme satte jag mig på babord sida med fötterna i vattnet istället och slängde ner boken på min koj genom midskeppsluckan. Sjön gick hög, ca 5 meter höga vågor och vi hade ca 12 m/sek. Från ingenstans får vi en broach, vi får back i genuan och vattnet strömmar in ifrån aktern och babord sida där jag sitter. Jag har vatten till midjan och håller mig hårt i mantåget, glad över att jag hade både flytväst och säkerhetssele. Jag tittar mot pappa och Micke, Micke som hade legat och vilat (utan flytväst och sele) hade sköljts upp ur sittbrunnen och nu fått tag i mantåget precis när båten kränger tillbaka igen. Pappa står upp med vatten i hela sittbrunnen. Vi är snabba, jag går ner och rekar i båten. Min koj är blöt, babord akterkoj likaså, datorn på navbordet måste torkas av och vatten har även nått pentryt. Lärdom är att vi nu har luckan stängd…

Inga kommentarer: