fredag 20 december 2013

Efter 4 dagar på havet...


Här på havet flyter dagarna ihop, värsta vakterna för mig är den som börjar midnatt till 03:00 och den som börjar 03:00 och slutar 06:00. Man är liksom inte så kaxig då och balansen är under all kritik när man ska hitta sjöställ och balansera på ett ben för att få i det andra. Väl i sittbrunnen så lämnar vi över och skriver i loggboken, sen gäller det bara att hålla sig vaken. Ögonen klipper en del men vi har lagt in ett larm iplottern om en annan båt kommer närmare än 0,5 distans.

Vi ser väldigt få andra båtar omkring oss nu men vi vet att de finns där med hjälp av plottern och AIS signalerna. Vi har precis fått information om att vi ligger 3:a i vår startgrupp av 19 båtar!

 

Eftersom sömnen bryts under natten så sover man middag en del och dagarna flyter lätt samman, bästa sättet att veta hur länge vi varit igång är att titta på matschemat, där alternerar vi precis som med vakterna och prickar av när vi gjort en rätt. Här om dagen gjorde Michael succé med sin baconinlindade fläskfilé i omniugnenSmarr!

Jag ska ge mig på att baka i den vilken dag som helst!

 

På vakterna får jag tiden att gå genom att läsa, just nu "De icke synliga" av Fredrik Härén som min vän Yvonne tipsat om. Jag lyssnar också på en del föredrag jag har laddat ner som heter "Ted  Talks" som Penny berättat om. Jag tömmer huvudet genom att skriva i en anteckningsbok, det är en del som kommer upp till ytan när allt vardagligt brus inte finns längre. Det här kommer bli en intressant resa på fler än ett sätt...

Inga kommentarer: